Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل مؤسسه مشکات از پرداخت جایزه ویژه به نفر اول مسابقات بین‌المللی فرازخوانی قرآن خبرداد و گفت: داوران ایرانی و خارجی بر اساس آیین‌نامه بین‌المللی قضاوت این رویداد قرآنی را بر عهده دارند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در سال 1398 رویدادهای فرهنگی و قرآنی هر قدر که تحت تأثیر شیوع کرونا بود و این رویدادها را یکی پس از دیگری لغو می‌کرد اما موسسه قرآنی مشکات با برگزاری مسابقه کشوری قرآن، رکورد جدیدی را برای خود به جای گذاشت و در حالیکه انتظار برگزاری مسابقات کشوری و بین‌المللی قرآن هم در این ایام متصور نبود، مسابقات قرآن‌کریم "مشکات" در سال 1398 به‌صورت استانی برگزار شد و بیش از 7 هزار نفر در این رویداد حضور پیدا کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این رویه در سال‌های بعد نیز ادامه پیدا کرد تا جاییکه  امسال قرار است اولین دوره مسابقه فرازخوانی قرآن‌کریم در سطح جهانی برگزار شود.

به همین منظور نیز گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام مجتبی محمدی امام جمعه کوهسار و مدیرعامل موسسه قرآنی مشکات درباره این رویداد قرآنی صورت گرفته است که ویدئوی آن و متن مصاحبه در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

آموزش آنلاین برای قرآن‌آموزان جوان

موسسه قرآنی مشکات بیشتر در چه زمینه‌هایی فعالیت می‌کند؟

این موسسه در استان البرز قرار دارد. شعبه‌ای نیز در شهر جدید هشتگرد دارد. یکی از مأموریت‌های اصلی این موسسه، آموزش است که توسط اساتید مطرح کشورمان انجام می‌شود. پیش از کرونا، تمامی جلسات آموزش به‌صورت حضوری برگزار می‌شد اما با شیوع ویروس کرونا، جلسات به‌صورت غیرحضوری و آنلاین ادامه داشت. استاد محمدحسین سبزعلی پیش از شیوع ویروس کرونا، جلسات هفتگی و مستمر آموزش قرآن را در دفتر امام جمعه برگزار می‌کرد و حالا این جلسات به‌صورت منظم با این تفاوت که حالا قرآن‌آموزانی از اقصی‌نقاط کشورمان در آن حضور دارند، ادامه دارد.

استقبال از مسابقات استانی انگیزه‌ای برای برگزاری مسابقات بین‌المللی

چه شد که موسسه قرآنی مشکات به این فکر افتاد تا مسابقاتی را در سطح بین‌المللی برگزار کند؟

موسسه قرآنی مشکات از سال 1398 بین قرآن‌آموزانش، مسابقاتی را برگزار کرد که به جهت استقبال از این مسابقات، مورد حمایت قرار گرفت. مسابقات در سال 98 در رشته قرائت و حفظ 10 و 20 جزء اجرا شد. استقبال کم‌نظیر قرآن‌آموزان سبب شد تا این مسابقات را در سطح استان البرز برگزار کنیم. بیش از 7 هزار نفر در مسابقه استانی شرکت کردند.  ویروس کرونا که همه‌گیر شد با همه مشکلاتش ما را به این واداشت که مسابقات را به‌صورت مجازی اما در سطح استان البرز و تهران برگزار کنیم. در اختتامیه آن، حدود یک‌هزار نفر حضور پیدا کردند.

در سال جاری اما این مسابقات به‌صورت کشوری برگزار شد. در این رویداد قرآنی، علاوه بر رشته حفظ، رشته‌های قرائت تقلیدی و مفاهیم را اضافه کردیم که بیش از سه هزار نفر در این مسابقات شرکت کردند. داورانی که در این رویداد حضور داشتند اغلب از اساتید و چهرهای مطرح قرآنی کشورمان بودند. اساتیدی همچون شهریار پرهیزکار، سبزعلی، امام جمعه، ابوالقاسمی و سعیدیان کمیته داوران این مسابقات را بر عهده داشتند.

چرا عنوان فرازخوانی را برای این مسابقات انتخاب کردید؟

شورای راهبردی به این نتیجه رسید که مسابقات فرازخوانی را مدنظر قرار دهیم. بر اساس قرعه و تصمیمی که اساتید قرآنی داشتند، فراز ابتدایی سوره مبارکه "قیامت" با صدای استاد عبدالباسط برای این مسابقه انتخاب شد.

عنوان بین‌المللی وقتی بر روی مسابقه‌ای قرار می‌گیرد باید ساز و کارهای بین‌المللی هم داشته باشد. مثلاً از تدوین آیین‌نامه و هیئت داوران و غیره همه سطح جهانی به خود بگیرد. آیا این ساز و کارها برای حضور برای برگزاری یک مسابقه بین‌المللی فراهم شده است؟

وقتی تصمیم برای برگزاری مسابقه بین‌المللی فرازخوانی گرفته شد. ابتدا سایت موسسه مشکات را به سه زبان انگلیسی، عربی و فارسی طراحی کردیم . دسترسی‌ها برای حضور کاربران خارجی در سایت مشکات را تقویت کردیم. پیج‌های شبکه‌های اجتماعی برای مسابقات فعال شدند و اپراتورها به طور شبانه‌روز  پاسخگوی کاربران هستند.

آیین‌نامه ای که شورای راهبردی مسابقات تدوین کرده بر اساس اصول مسابقات بین‌المللی طراحی و تدوین شده است. داورانی که در این مسابقه ما را همراهی خواهند کرد، استاد رضوان درویش از کشور سوریه است که سابقه قضاوت در مسابقات بین‌المللی قرآن را در روزمه خود دارد. اساتید مطرح کشورمان همچون استاد امام جمعه، سبزعلی، سعیدیان نیز قضاوت این رویداد قرآنی را بر عهده دارند.

جایزه سه هزار یورویی برای مسابقات 1401

جایزه هزار دلاری برای نفر اول این مسابقه به طور قطع در میزان حضور متسابقین تأثیر دارد. اعتبار جوایز از چه طریقی تأمین شده است؟

 برای نفر اول این مسابقه، مبلغ یک‌هزار دلار و برای نفر دوم، مبلغ 700 دلار و نفر سوم مبلغ 500 دلار در نظر گرفته شده است. همه اعتباری که برای برگزاری مسابقه و جوایز در نظر گرفته شده از محل اعتباری است که خیران قرآنی تقبل کرده‌اند. هیچ حمایت دولتی نداشتیم. خیران قرآنی پس از اینکه در جریان فعالیت‌های قرآنی موسسه مشکات قرار گرفته‌اند به‌طور خودجوش و اختیاری در این امر خیر شریک شدند و هزینه‌هایش را تقبل کردند. سال آینده نیز قرار است رشته‌های دیگری به این مسابقه اضافه شوند و به نفر اول، سه هزار یورو جایزه تقدیم خواهیم کرد.

آثار ارسالی به چه صورت بررسی خواهد شد؟

آثار ارسالی بر اساس آیین‌نامه مسابقات، بررسی خواهد شد. 100 نفر در مرحله مقدماتی انتخاب می‌شوند. آثار در سه مرحله بررسی می‌شود تا عدالت در انتخاب افراد، با دقت بیشتری انجام شود. علاقه‌مندان از 13 دی تا 13 بهمن‌ماه سال جاری فرصت دارند آثار خود را به نشانی اینترنتی www.mqmeshkat.com  ارسال کنند.

شنیده‌‌‌ایم که اساتید و قاریان مطرح کشورمان نیز قرار است در این مسابقه شرکت کنند؟

برخی از قاریان و اساتید قرآنی اعلام آمادگی کردند تا در این مسابقه شرکت کنند.

نحوه اطلاع‌رسانی مسابقه در سطح جهان به چه شکل دنبال می‌شود؟    

کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات با شبکه‌های کشورهای اسلامی هماهنگی لازم را ترتیب داده‌اند تا بتوانیم تبلیغات مسابقات را در سطح رسانه‌های کشورهای اسلامی و شبکه‌های اجتماعی فعال در سطح جهان داشته باشیم. در فضای اینستاگرام نیز با پیج‌های فعال کشورهای اسلامی ارتباط خوبی گرفته شده که امیدواریم تعداد  قابل توجهی از بهترین‌های جهان در این رویداد قرآنی حضور بعمل رسانند.

مسئولان قرآنی روی خط "افق" رادیو قرآنکاروان قرآنی "سردار دل‌ها" در استان گلستان به روایت تصویر

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مسابقات بین المللی قرآن قرآن کریم مسابقات بین المللی قرآن قرآن کریم مسابقات بین المللی رویداد قرآنی برای برگزاری امام جمعه آیین نامه سطح جهان هزار نفر بر اساس نفر اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۰۸۱۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد

نشست «پیشینه‌شناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» با حضور طلاب و علاقمندان به این حوزه به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.

حجت‌الاسلام سید رسول موسوی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) در این نشست، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیق‌تر اسلامی‌سازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد، رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسان‌محوری است و طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد در شاخه‌ها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دارد.

وی ادامه داد: مسئولین و پژوهشگران، کتاب‌های متعددی درخصوص اسلامی‌سازی علوم انسانی نوشته‌اند و دیدگاه‌ها و نظریات بسیاری در این رابطه وجود دارد که می‌توان به آن‌ها مراجعه کرد، بحث روش‌شناسی نیز در این خصوص مهم است.

وجود دو دیدگاه در اسلامی‌سازی علوم انسانی

این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به وجود دو دیدگاه در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی، تصریح کرد: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی می‌شود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامی‌سازی علوم انسانی استفاده شود و فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود، پس پیوندی میان فلسفه و دانسته‌های اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است و پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا و فارابی نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.

حجت‌الاسلام موسوی یادآور شد: استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی است، پیشینه‌ این روش نیز به مفسرینی باز می‌گردد که از نگاه قرآن و حدیث، مطالبی را بیان کردند.

طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی

وی درخصوص طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی اظهار کرد: تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند، تفاسیر عصری(زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان می‌کنند و دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ می‌دهند یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی می‌شود که کتاب «سنت‌های تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) یادآور شد: در جلد چهارم از تفسیر المیزان و ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، کلمه «رابِطُوا» مباحث اجتماعی را از منظر قرآن بیان کرده است.

وی خاطرنشان کرد: به حمدلله در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایده‌های فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.

حجت‌الاسلام موسوی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی، ابراز کرد: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانش‌های بشری اشاره دارد.

ساختارگرایی و کارکردگرایی

وی درباره کارکردهای خانواده، گفت: اصل پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتاب‌های متعددی نیز در این رابطه نوشته‌اند، به طور کلی دو شاخه و مکتب فکری در تمام عرصه‌ها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم می‌کند.

این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی می‌بایست به مبادی، ساختارها، اصول و ریشه‌ها نگریست ولی به فواید و منافع کمتر توجه داشته‌اند، کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعت‌گرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.

وی یادآور شد: خانواده از مباحث بین رشته‌ای استف به این معنا که هم در روان‌شناسی و هم در جامعه‌شناسی مورد بحث قرار می‌گیرد، اما از آنجا که مبحثی اجتماعی به‌شمار می‌رود، پس جامعه‌شناسان بیشتر به آن پرداخته‌اند، جامعه‌شناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند که برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.

حجت‌الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: آیات قرآن به گونه‌ای است که هم به بحث ساختار خانواده و هم کارکرد خانواده نظر دارد، در گام اول می‌بایست با استفاده از روش «معادل‌یابی واژگانی»، آیات مربوط به خانواده همچون ولد، ابن و بنت را از قرآن استخراج کنیم، سپس در گام بعدی آن‌ها را مرور کرده و هر کدام با بحث کارکردها متناسب است را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.

انتهای پیام. /

دیگر خبرها

  • شکست شمشیرباز اول جهان در فینال مسابقات جایزه بزرگ سئول
  • معرفی و تجلیل از برترین‌های مسابقات قرآنی کارکنان و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه استان سمنان
  • تقدیر از ۱۵۰ فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • برگزاری مسابقات قرآن بین کودکان و دانش آموزان در روستای الیف + تصاویر
  • مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد
  • «فرج الله سلحشور» تئاتر را از مسجد آغاز کرد و بعد آثارش در جهان دیده شد
  • حسینی: لیگ را باید به بهترین شکل تمام کنیم
  • «هات داکس» جایزه بهترین مستند بین‌المللی را به فیلم هندی داد
  • جلوگیری از ناهنجاری‌های جامعه با بهره‌گیری از آموزه‌های قرآن
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد