Web Analytics Made Easy - Statcounter

لاله جعفری از مترجمان و نویسندگان کودک و نوجوان است و مدرک کارشناسی هنرهای دراماتیک از دانشگاه تهران دارد. او با بیش از 300 اثر منتشر شده یکی از پرکارترین های حوزه کودک و نوجوان است. در کارنامه نویسندگی‌اش به ثبت رسانده است.لاله جعفری اخیرا به گروه سنی زیر سه سال نیز علاقمند شده و برای این گروه سنی آثاری را نوشته و منتشر کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همزمان با آغاز بهار طبیعت خبرنگار برنا از او در مورد طبیعت انسان ها در مورد یادگیری و علاقمندی به دنیای رویا پرسیده است که در ادامه می خوانید:

گروه سنی زیر سه سال را چگونه تعریف می کنید و چطور به فکرنوشتن داستان هایی برای این گروه سنی  افتادید؟

سردبیری مجله « نی نی نبات» من را به این فکر انداخت که چقدر بچه های زیر سه سال نیازمند قصه های متناسب با درک و فهمشان هستند. به همین دلیل شروع به نوشتن برای این گروه سنی کردم. تا قبل از این گروه سنی نادیده گرفته شدند و هیچ نشریه با کتابی نداشتند. مجله نی نی نبات اولین نشریه مخصوص گروه سنی زیر سه سال در خاورمیانه است. کار در این مجله تمرکز من را به این گروه معطوف کرد و بیش از 20 جلد کتاب زیر چاپ دارم.

چه نیازی به کتاب برای گروه سنی زیر سه سال وجود دارد؟

باید بدانید پیش از این در حوزه نشر دو گروه سنی کودک و نوجوان وجود داشت. به تدریج با افزایش سطح هوشیاری کودکانف نویسندگان و مسئولان حوزه نشر به این فکر افتادند که باید گروه سنی کودک را به خردسالان و کودکان تقسیم کنند. اکنون بعد از سال ها همین اتفاق بار دیگر تکرار می شود و کودکان زیر سه سال هم باید به تقسیم بندی اضافه شوند. همچنان سطح هوشیاری بچه ها بالا می رود و خانواده ها باید از ابتدا برنامه ای برای آموزش آنها داشته باشند.

ویژگی مهم در نگارش برای کودکان زیر سه سال چیست؟

مطالعه میدانی در کودکان قاعده نگارش برای گروه های سنی کم را به شما می دهد. برای همه پیش آمده زمانی که برای بچه های کتاب می خوانند از یک جایی به بعد گوش نمی دهند پس داستان باید کوتاه نوشته شود، ضمن اینکه دایره لغات کودکان بسیار محدود است پس نوع واژگانی که استفاده می شود یکی از پارامترهای مهم در این نوع ادبیات است.

با توجه به جذابیت هایی که امروزه بازی های آنلاین و رایانه ای دارند به نظرشما کتاب چقدر می تواند در جذب یک کودک تاثیرگذار باشد؟

به خاطر داشته باشید، خانواده در جذب کودک به مطالعه اهمیت ویژه ای دارد. وقتی کودک می بیند که والدین به مطالعه اهمیت می دهند ناخودآگاه به این سمت کشیده می شود. البته نباید فراموش کنیم که بازی های کامپیوتری و آنلاین طبیعتا جذابیت بیشتری دارد. تصویر و صدا برای کودک مسلما جذابتر است. به علاوه بدون کمک یک بزرگتر می تواند از این محیط استفاده کند. در حالی که کتاب را یک بزرگتر باید برای بچه بخواند.الان بسیاری از بچه ها گوشی یا تبلت دارند و ایرادی ندارد. اگر کتاب های بچه ها را بتوان به این محیط ها برد به نظرم اتفاق خوبی است.

به عقیده شما چقدر جای ادبیات ما در حوزه فیلمسازی خالی است؟ به عبارت دیگر با توجه به این حجم آثار مکتوب چرا فیلسازان سراغ این ادبیات غنی نمی روند؟

متاسفانه در کشور ما این اتفاق کمتر افتاده در حالی که بهترین آثار سینمایی جهان ازادبیات کلاسیک جهان تولید شدند. آثاری مثل «بربادرفته»، «کازابلانکا»، «هری پاتر»و... درایران هم کتاب هایی از آقای مرادی کرمانی مثل «قصه های مجید»، «خمره»، «مهمان مامان» و یا کتاب های «انگشت انگشتری» و «هامون و دریا» اثر آقای عباس جهانگیری ... تبدیل به فیلم شده اند. چنین اتفاقی برای هر دو حوزه نشر و فیلسازی اتفاقی خوب است و به بهتر دیده شدن کار کمک می کند. فکر می کنم این موضوع به یک اجماع کلی در هر دو حوزه نیاز دارد و باید به آن توجه کرد. البته چنین اتفاقی نیازمند برنامه ریزی است و اطمینان دارم نویسندگان زیادی از آن استقبال می کنند.

به عقیده شما چطور می توان رسوم نوروزی را به همان زیبایی گذشته زنده نگه داشت؟

به نظر من مهمترین مقوله برای حفظ ارزش ها در هر زمینه ای بهره گیری از ادبیات کهن است. به عنوان مثال برای زنده نگهداشتن سنتی همچون نوروزباید به داستان های کهن توجه کرد. ادبیات اساطیری و داستان های کهن همواره برای کودکان جذابیت دارد با بیان این داستان ها در زمان های گوناگون می توان نسل های بعدی را تربیت کرد. الان کتاب فروشی های ما مملو از این داستان هاست از کتاب «افسانه های مشدی گلین خانم» گرفته تا «افسانه های مردم ایران» نوشته علی  اشرف درویشیان و رضا خندان. یا حتی خانواده ها می توانند از داستان هایی که خودشان بلد هستند برای انتقال فرهنگ های باستانی به بچه ها استفاده کنند. داستان هایی که مطمنا همه ما بلد هستیم.

به عقیده شما بزرگترین چالش در حوزه فرهنگ چیست؟

بی توجهی به خالقان اثر به عقیده من چالش این حوزه است. باید مسئولان و درست اندرکاران به خالقان اثر توجه داشته باشند و از رسانه های دیداری و شنیداری آثار حوزه نشر را معرفی کنند. به عنوان مثال همان کاری که در «کتاب باز» در زمینه آثار بزرگسالان انجام می شود باید در حوزه کودک هم دنبال شود. خانواده ها باید با آثار متنوع گروه کودک و نوجوان آشنا شوند. اینها فرهنگسازی است و می تواند در درازمدت آثار خوبی در جامعه به جای گذارد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: خمره هامون و دریا قصه های مجید کازابلانکا لاله جعفری بربادرفته افسانه های مردم ایران علی اشرف درویشیان رضا خندان کودک و نوجوان گروه سنی داستان ها حوزه نشر بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۵۰۶۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترک‌خوردگی‌ها و فرونشست عجیب نقش جهان

علی بیت‌الهی، دبیر کارگروه ملی زلزله و لغزش لایه‌های زمین درباره نرخ فرونشست در حرایم آثار تاریخی به ویژه تخت جمشید و نقش رستم در شیراز و میدان نقش جهان در اصفهان اظهار داشت: مطالعاتی درباره وضعیت برخی از آثار تاریخی ثبت شده جهانی انجام دادم که یکی از آنها تخت جمشید و نقش رستم است که حفظ این آثار ثبت جهانی ضوابطی دارد که براساس این ضوابط، برخی از اقدامات از جمله ساخت و سازها در حرایم این آثار باید رعایت شود.

وی ادامه داد: حال اینکه در معرض قرارگیری این آثار در محدوده‌های فرونشست خطرساز شده‌ است و تعداد زیادی از این آثار تاریخی و بناهای ارزشمند کشورمان در زون‌هایی با خطر فرونشست زمین واقع شده‌اند. منطقه مرودشت استان فارس،‌ رکورددار فرونشست زمین در این استان است و بیشترین نرخ فروشست در محدوده مرودشت بوده که نرخ آن در این منطقه به ۱۷ سانتیمتر در سال می‌رسد که آثار تاریخی تخت جمشید و نقش رستم در این محدوده قرار دارد.

رییس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه و شهرسازی تاکید کرد:‌ در حالی که ۵۰ سال گذشته در مرودشت با حفر چاه ۳۰ متری به آب می‌رسیدند امروز با حفر چاهی به عمق ۱۲۰ متری هم به آب نمی‌رسند و در طول این سال‌ها با برداشت‌های بی‌رویه آب وضعیت فرونشست در این منطقه بحرانی شده‌است.

بیت‌الهی گفت: ‌در حاشیه این پهنه فرونشستی خطرساز استان فارس دو آثار تاریخی ارزشمند و منحصربفرد نقش رستم و تخت جمشید واقع شده که متاسفانه در بازدیدها شکاف‌های فرونشستی در محوطه تخت جمشید کاملا مشخص و واضح و مهمتر اینکه در حال توسعه است. این شکاف‌ها به مجرای نفوذ آب تبدیل می‌شوند و تونل‌های زیرسطحی را ایجاد می‌کنند و در نهایت به فروریزش سطحی زمین منجر می‌شوند. در نقش رستم هم دقیقا در مجاورت و نزدیکی صخره‌های سنگی و نقش نگارهای سنگی ارزشمند، شکاف عمیق و عجیب طولی با عمق چشمی ۶ متر و با عرض نیم متری وجود دارد که این نشان می‌دهد این زون بسیار خطرساز است.

وی افزود: در حاشیه همین محدوده اثر تاریخی، مزارعی وجود دارند که هنوز هم با استخراج آب از طریق حفر چاه آبیاری می‌شوند.        

دبیر کارگروه ملی زلزله و لغزش لایه‌های زمین درباره الزام ممنوعیت حفر چاه در مجاورت آثار تاریخی ارزشمند، اظهار داشت:‌ به طور شبانه روزی پیگیر این موضوع هستیم که مقررات ملی فرونشستی تهیه شود که یکی از ارکان این مقررات ملی، ممنوعیت حفر و بهره‌برداری از آب زیرسطحی در حریم آثار تاریخی است. از آنجایی که ضابطه حقوقی نداریم و قانون و مقررات لازم الاجرا برای این اقدام نداریم نمی‌توان این ممنوعیت را اعمال کرد.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان هم اثر تاریخی میدان نقش جهانی به عنوان مهمترین نماد تاریخی ایران متاسفانه دچار فرونشست زمین و ترک خوردگی عجیب شده‌ است، ادامه داد: نرخ فرونشست در میدان نقش جهان به حدود ۵ سانتیمتر در سال رسیده اما موضوع مهم این است که از آنجایی این آثار تاریخی خشتی و بنایی هستند و مصالح ساختمانی بهم پیوسته ندارند، با کوچکترین انزجاج دچار ترک خوردگی می‌شوند.

بیت‌الهی گفت: متاسفانه در اصفهان موضوع دیگری به غیر از حفر چاه، مساله فرونشست را تشدید کرده‌است. پس از اینکه در دولت احمدی‌نژاد حوزه آبریز استانی شد، آب زاینده رود با برداشت‌های آب در بالادست قطع شد. در مقطعی آب زاینده رود در بازه زمانی ۶ ماهه قطع می‌شد اما در حال حاضر به طور کلی قطع شده و هر از چند گاهی برای کشت بهاره و پاییزه برای چند روز جریان آب را باز می‌کنند

رییس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه و شهرسازی تاکید کرد: نکته جالب این است که از همین محدوده‌ای که با کمبود منابع آبی مواجه هستند آب را با لوله‌ای به یزد منتقل می‌کنند و جالب‌تر اینکه می‌خواهند آب دریا را با شیرین‌کن به یزد و دوباره از یزد به اصفهان منتقل کنند که به طور قطع، نتیجه این برنامه‌ها و اقدامات گسترش پهنه‌های فرونشستی و کمبود آب در هر دو استان است. 

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • انتشار فراخوان ششمین جشنواره نقالان علوی
  • تمرکز نشر صاد بر انتشار داستان‌هایی با روایت ایرانی است
  • یک صحنه کلاسیک برای نیمکت استقلال
  • ترک‌خوردگی‌ها و فرونشست عجیب نقش جهان
  • نمایه شدن نشریه معروف مطالعات مدیریت دانشگاه تهران در پایگاه SSCI
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • تمدید مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به دو جشنواره ملی کتاب دانشجویی و پایان‌نامه سال
  • فاز نخست موزه دفاع‌ مقدس زنجان افتتاح می‌شود
  • جمهوری اسلامی؛ عصر شکوفایی ادبیات اقوام/ شیرنوایی نابغه ای که ناشناخته مانده است
  • مصونیت از آسیب‌های اجتماعی با ویدئو کتاب‌های مهارتی برای کودکان